بررسی آثار اجتماعی و اقتصادی بیمه شخص ثالث

بررسی آثار اجتماعی و اقتصادی بیمه شخص ثالث

کاربردی ترین نوع بیمه در کشور بیمه شخص ثالث است و بیشترین استفاده از این بیمه برای خودروهاست چرا که داشتن بیمه شخص ثالث برای تمامی وسایل نقلیه اجباری است. شاید در نگاه اول این اجبار خوشایند نباشد و هر کس این ذهنیت را داشته باشد که ممکن است هیچ وقت استفاده از خدمات بیمه شخص ثالث نیاز نشود اما اگر آثار اجتماعی و اقتصادی بیمه شخص ثالث را بررسی کنید خواهید فهمید که داشتن آن از هر نظر مفید خواهد بود. در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

 

آثار بیمه شخص ثالث

 

۱-   حمایت از زیان وارده به طرفین

زمانی که تصادفی رخ می دهد در واقع هر دو طرف دچار زیان مالی می شوند. فردی که در تصادف مقصر بوده است  باید برای جبران خسارت های رخ داده برای شخص ثالث و همچنین وسیله و سرنشنان خود اقدام کند. بنابراین هر دو طرف زیان دیده هستند در این شرایط بیمه شخص ثالث متعهد می شود که کلیه خسارت های وارده به شخص ثالث را براساس موارد مندرج در بیمه نامه جبران کند. در نتیجه راننده ای که در تصادف مقصر شناخته شده تنها باید خسارت های وارده به خود را جبران کند. همان گونه که متوجه شدید بیمه شخص ثالث برای هر دو طرف سودمند خواهد بود.

۲-    جلوگیری از بروز دعوا میان طرفین

تصادف منجر به ایجاد تشنج و دعوا میان طرفین می شود. مسلما زمانی که در اثر تصادف به شما خسارت مالی و جانی وارد می شود از نظر روانی به هم خواهید ریخت و اولین مسئله ای که در ذهن شما شکل می گیرد این است که چگونه هزینه این خسارات را از عامل تصادف دریافت کنید. حال اگر راننده مقصر از بیمه شخص ثالث بهره مند باشد نگرانی ها بر طرف شده و بدون هیچ گنه دعوا و بحثی هزینه را از سوی شرکت بیمه پرداخت خواهد کرد.

۳-   افزایش اشتغال

با توجه به این که داشتن بیمه شخص ثالث برای هر خودرو اجباری است در نتیجه تعداد نمایندگی های بیمه شخص ثالث در حال افزایش است تا خدمت رسانی در این زمینه بهتر انجام گیرد و این بدان معناست که افراد بیشتری دارای شغل خواهند شد.

۴-   مشارکت در تعاون و همبستگی اجتماعی

از دیگر آثار اجتماعی و اقتصادی بیمه شخص ثالث می توان به مشارکت بیمه گذار در گسترش عدالت و تامین اجتماعی دانست. چرا که هر فرد با پرداخت حق بیمه به صندوق بیمه شخص ثالث در واقع در تعاون عمومی کشور شرکت خواهد کرد.

اشتراک نوشته

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

2 × 3 =