بررسی ارکان بیمه (قسمت دوم)

بررسی ارکان بیمه (قسمت دوم)

بررسی ارکان بیمه (قسمت دوم)

با توجه به این که آگاهی از ارکان بیمه نقش بسیار مهمی در تدوین قرارداد بیمه بین طرفین و درک بهتر بیمه گر و بیمه گذار از وظایف یکدیگر دارد به همین دلیل لازم دانستیم این موضوع را به تفصیل و با جزئیات  در چندین  مقاله مورد بررسی قرار دهیم.

۱- ذینفع

ذینفع و یا استفاده کننده به کسی گفته می شود که تمام مزیت های بیمه برای او در نظر گرفته می شود. در اغلب موارد، بیمه گذار به عنوان ذینفع نیز شناخته می شود. برای مثال در بیمه بدنه خودرو، جبران خسارت های وارده به اتومبیل به بیمه گذار خواهد رسید. اما در برخی از بیمه نامه ها همانند بیمه عمر، این امکان وجود دارد که بیمه گذار و ذینفع، دو نفر جدا در قرارداد تعریف شوند. در بیمه عمر پدر خانواده هزینه های حق بیمه را به عنوان بیمه گذار پرداخت می نماید ولی در قرارداد بیمه، اسم فرزند، همسر و… را به عنوان ذینفع لحاظ می کند.

۲- مدت اعتبار بیمه نامه

مدت زمان اعتبار بیمه نامه به فاصله زمانی از شروع تعهدات بیمه گر تا تاریخ انقضای قرارداد گفته می شود. لازم به ذکر است که بلافاصله بعد از انقضای بیمه نامه، بیمه گر هیچ تعهدی نسبت به بیمه گذار نخواهد داشت. مدت اعتبار بیمه نامه به درخواست بیمه گذار و با توافق بیمه گر تعیین خواهد شد.

۳-خسارت یا غرامت

در اثر هر گونه حادثه ای، ممکن است به اموال و موارد بیمه شده خسارت وارد گردد که جبران آن در حیطه تعهدات بیمه گر خواهد بود البته منوط به اینکه این خسارت ها در قرارداد بیمه ذکر شده باشد.

۴- خطر یا ریسک

تمامی بیمه نامه ها با هدف حفاظت اموال و اشخاص در برابر خطرات در جامعه عرضه می شوند. برای مثال شما می دانید که ممکن است در حین رانندگی تصادف نموده و در نتیجه خطر آسیب به خودروی شما وجود دارد. برای در امان ماندن از این خطر، بیمه بدنه را خریداری نموده و بیمه گر موظف است این زیان ها را جبران کند. توجه داشته باشید که ریسک، به مجموعه اتفاقات پیش بینی نشده گفته می شود که بیمه گذار هیچ دخالتی در بروز آن نداشته باشد. از طرفی بیمه گذار موظف است تمامی اصول ایمنی را برای جلوگیری از بروز خطر رعایت نماید. در صورتی که برای بیمه گر ثابت شود این خطرات در اثر سهل انگاری بیمه گذار رخ داده است، می تواند به تعهدات خود عمل نکند.

بررسی ارکان بیمه (قسمت دوم) …

/ بیمه شخص ثالث / برچسب ها:

اشتراک نوشته

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

3 × چهار =