مهمترین اصول در معاملات بیمه

مهمترین اصول در معاملات بیمه

مهمترین اصول در معاملات بیمه

در تمام قراردادهایی که بین دو شخص حقیقی و یا حقوقی منعقد می شود، اصولی حاکم است که تضمین کننده تعهدات طرفین خواهد بود. در مورد بیمه نامه نیز همین قانون صدق می کند. بالاخره  قرار است حداقل به مدت چند ماه، بیمه گذار و بیمه گر با هم در تعامل بوده و باید به وظایف خود در قبال یکدیگر عمل کنند تا هر دو طرف سود ببرند. در این مقاله در مورد اصول مهم در قرارداد بیمه صحبت خواهیم کرد.

اصل حسن نیت

حسن نیت اصل اساسی و اولیه در تمام قراردادها در سراسر دنیا است. طرفین قرارداد موظف هستند اطلاعات دقیق را در قرارداد ذکر نمایند و در صورتی که خلاف این امر ثابت شود، طرف مقابل می تواند درخواست دریافت جریمه و ابطال قرارداد را داشته باشد. در صورتی که برای بیمه گر اثبات گردد بیمه گذار در ارائه بخشی از اطلاعات در بیمه نامه تخلف کرده است، به تعهدات خود عمل نخواهد کرد. البته این مسئله در مورد بیمه گر نیز صدق می کند. به این معنا که حسن نیت بیمه گر نیز باید برای بیمه گذار به اثبات برسد تا اطمینان پیدا کند که سرمایه خود را تحت حمایت یک شرکت معتبر قرار داده است.

قوانین فسخ قرارداد براساس حسن نیت

نبود حسن نیت به معنای عدم اعتبار بیمه نامه از سوی طرف مقابل است. به همین دلیل بیمه قوانینی را در نظر گرفته است تا در صورت اثبات این موضوع، امکان فسخ قرارداد وجود داشته باشد:

۱-   مهمترنی قانون، تقلب توسط یکی از طرفین عهدنامه است. به محض اینکه تخلف هر کدام از طرفین ثابت شود، طرف مقابل می تواند درخواست فسخ قرارداد بیمه را داشته باشد.

۲-   گاها دیده می شود که برخی از قوانین این امکان را به بیمه گر می دهد که بعد از یکبار رخ دادن خسارت و جبران آن، درخواست فسخ بیمه نامه را داشته باشد. چرا که ممکن است بیمه گر دچار شک شود به این مسئله که بیمه گذار از اموال بیمه شده مراقبت نکند.

۳-   فروش بیمه نامه و یا فوت بیمه گذار نیز امکان فسخ قرارداد بیمه را برای بیمه گر فراهم خواهد کرد.

مقاله مهمترین اصول در معاملات بیمه در سایت بیمه شخص ثالث ۷۲۴

/ بیمه شخص ثالث

اشتراک نوشته

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

4 × یک =