مهمترین اصول در معاملات بیمه

مهمترین اصول در معاملات بیمه

مهمترین اصول در معاملات بیمه

با توجه به اینکه در تمامی معاملات باید اصولی در نظر گرفته شود تا اعتبار قرارداد تضمین شده باشد لذا لازم دانستیم در مقالاتی به تفصیل به بررسی اصول معاملات بیمه بپردازیم.

اصل نفع بیمه ای

هدف استفاده از بیمه، حمایت از اموال در زمان بروز خطر است به این معنا که اگر هیچ ریسکی اموال و سرمایه شما را تهدید نکند، دلیلی بر استفاده از بیمه وجود  نخواهد داشت. اما از سوی دیگر بیمه گر زمانی به تعهدات خود عمل می کند که بیمه گذار نیز تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بروز خطر داشته باشد چرا که نفع بیمه گذار، در پیشگیری از بروز خطرات است. زمانی که حادثه ای رخ می دهد بیمه گذار باید اثبات کند بروز این خطر خارج از کنترل وی بوده و علی رغم تلاش برای حفظ مال، باز هم قادر به مهار ریسک نبوده است. در کل اینگونه باید بیان نمود که براساس اصل نفع بیمه بیمه گر تنها نسبت به بیمه گذارانی متعهد است که این افراد نسبت به موضوع بیمه ذینفع بوده و تمایل به پیشگیری از بروز خطر دارد.

اصل نفع بیمه در واقع از هر گونه هرج و مرج در استفاده از خدمات بیمه جلوگیری می کند. فرض کنیم که چنین اصلی در بیمه نامه ها وجود نداشت به این معنا که هر کس می توانست نسبت به اموال دیگری ادعای مالکیت داشته و درخواست دریافت خسارت داشته باشد. برای مثال همسایه شما به خودروی شما آسیب زده و اکنون از بیمه بدنه شما درخواست دریافت خسارت می کند.

موارد ایجاد کننده نفع بیمه پذیر

۱-   بیمه گذار باید نسبت به اموال بیمه شده، مالکیت جزئی و یا کلی داشته باشد.

۲-   سازمان هایی همانند گمرک، هتل، اماکن عمومی و.. که از اموال مردم نگهداری می کنند هم ذینفع محسوب می شوند.

۳-   همسران نیز در قبال اموال مشترک خود ذینفع هستند.

۴-   لازم به ذکر است که قیم، وصی و امین نیز ذینفع اموال خواهند بود.

۵-   مستاجر، طلبکار، بدهکار و موجر نیز ذینفع محسوب می شوند.

مهمترین اصول در معاملات بیمه

/ بیمه شخص ثالث / برچسب ها:

اشتراک نوشته

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

14 + هشت =