بررسی ارکان بیمه (قسمت اول)

بررسی ارکان بیمه (قسمت اول)

با توجه به دامنه خدماتی بیمه در همه زمینه های زندگی و کسب و کار، امروز معدود افرادی را می توان یافت که حداقل از یک بیمه نامه استفاده نکند. اما اگر شما اولین بار است که قصد خرید یک بیمه مشخص را دارید، ابتدا لازم است با ارکان بیمه به خوبی آشنا شوید که در زمان عقد قرارداد به خوبی بتوانید شرایط بیمه نامه و تعهدات طرفین قرارداد را درک نمایید. در مقالاتی به شما کمک خواهیم نمود تا اطلاعات کافی در این زمینه به دست بیاورید.

۱-   بیمه گر

بیمه گر به شخص  حقوقی گفته می شود که در ازای دریافت حق بیمه از مشتری، خود را موظف می داند به تعهدات خود که در قرارداد بیمه مندرج شده است، عمل نماید.

۲-   بیمه گذار

نقطه مقابل بیمه گر، بیمه گذار خواهد بود. بیمه گذار یک شخص حقیقی یا حقوقی و در واقع همان مشتری است که به ازای پرداخت هزینه ای تحت عنوان حق بیمه، سرمایه خود را تحت پوشش شرکت بیمه گر قرار می دهد. در صورتی که بیمه گذار به تعهدات خود عمل نکند، بیمه گر نیز مسئولیتی در قبال وی نخواهد داشت.

۳-   موضوع بیمه

موضوع بیمه همان اموال بیمه شده، شخص و یا مسئولیتی است که بیمه گذار با پرداخت حق بیمه، آن را تحت پوشش بیمه گر قرار می دهد. به عنوان مثال، در بیمه بدنه اتومبیل شما خودروی خود را بیمه می کنید لذا خودرو، موضوع بیمه خواهد بود. لازم به ذکر است که موضوع بیمه می تواند شئ و یا می تواند شخص حقیقی باشد. برای مثال در بیمه عمر، شخص بیمه شونده موضوع بیمه خواهد بود.

۴-   بیمه شونده

بیمه شونده، یک فرد حقیقی است که در زمان عقد قرارداد، وضعیت سلامتی وی تحت حمایت بیمه گر قرار می گیرد. لذا زمانی بیمه گر به تعهدات خود عمل می کند که سلامتی بیمه شونده به خطر بیافتد. بیمه شونده در واقع فرد ذینفع در قرارداد بیمه است. بهترین مثال در این مورد، بیمه عمر است که والدین برای فرزندان خود خریداری می کنند. فرزند شما بیمه وشنده بوده و هر گونه آسیب به وی، توسط بیمه گر حمایت می شود.

 

/ بیمه شخص ثالث

اشتراک نوشته

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

پنج × 2 =