عوامل موثر بر حق بیمه شخص ثالث

عوامل موثر بر حق بیمه شخص ثالث

در کشور ما بیمه نامه های مختلفی وجود دارد که علی رغم اختیاری بودن خرید اکثر آن ها، بیمه شخص ثالث از جمله موارد اجباری به حساب می آید که در صورتی که دارندگان وسایل نقلیه از این بیمه نامه برخوردار نباشند، پلیس راهنمایی و رانندگی آن ها را جریمه خواهد کرد. لذا رانندگان موظف هستند قبل از شروع به استفاده از وسیله نقلیه، بیمه نامه شخص ثالث را برای آن خریداری نمایند. ما آن چه که مهم است تعیین حق بیمه ای است که هر بیمه گذار موظف است در قبال تعهدات شرکت بیمه گر پرداخت کند. حتما تا به حال دقت کرده اید که نرخ حق بیمه ای که برای شما در نظر گرفته شده  است با نرح حق بیمه ای که برای مثال دوستتان پرداخت می کند متفاوت است زیرا عوامل موثر بی حق بیمه شخص ثالث متفاوت است که این عوامل عبارتند از:

۱-   حق بیمه پایه

همان گونه که می دانید نرخ دیه هر سال تغییر کرده و در ماه های حرام هم بیشتر خواهد شد لذا براساس این مبلغ دیه، بیمه مرکزی مبلغی را به عنوان حق بیمه پایه به شرکت های بیمه گر معرفی می کند به این معنا که این هزینه در تمامی شرکت های بیمه دریافت خواهد شد. حال تغییرات بعدی نرخ بیمه شخص ثالث در نمایندگی های مختلف تحت تاثیر فاکتورهای دیگر خواهد بود.

۲-   نوع کاربرد خودرو

هر چه قدر که کاربری خودرو منجر به افزایش ریسک برای آن شود، حق بیمه بیشتر خواهد شد برای مثال رانندگان تاکسی بیشتر از یک خودروی شخصی در معرض آسیب قرار دارند لذا حق بیمه شخص ثالث برای این نوع خودرو بیشتر خواهد شد.

۳-   تعداد خسارت های تحت پوشش

هر شرکت بیمه گر تعداد مشخصی از خسارت ها را تحت پوشش خود قرار می دهد حال اگر بیمه گذار درخواست کاهش یا افزایش خسارت های تحت پوشش را داشته باشد، به همان میزان نرخ حق بیمه شخص ثالث نیز نوسان خواهد داشت.

۴-   مدت اعتبار بیمه شخص ثالث

حداکثر اعتبار بیمه شخص ثالث یکسال است اما صاحب خودرو می تواند در مواردی اقدام به خرید بیمه نامه چند ماهه و حتی چند روزه نماید اما جالب است بدانید که هر چه مدت اعتبار بیمه نامه کمتر شود، نرخ حق بیمه بیشتر خواهد شد.

۵-   برخورداری از تخفیفات بیمه شخص ثالث

شرکت های بیمه گر به منظور تشویق رانندگان به دقت در رانندگی و در نتیجه خسارت کمتر، در نظر دارند به افرادی که در مدت اعتبار بیمه نامه از آن استفاده نکرده اند، تخفیفاتی را به عنوان هدیه ارائه کند و در نتیجه در زمان تمدید بیمه شخص ثالث هزینه کمتری پرداخت نمایند.

اشتراک نوشته

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

2 × 1 =