درباره بیمه شخص ثالث بیشتر بدانید

درباره بیمه شخص ثالث بیشتر بدانید

در ابتدا لازم است که تعریفی از بیمه شخص ثالث داشته باشیم. فرض کنید که شما در حین رانندگی، تصادف می کنید و این تصادف شما باعث می شود که خساراتی به دیگران وارد شود. در این زمان چون شما مسبب خسارت تصادف بوده اید، در نتیجه موظف هستی که کلیه خسارات وارده به اشخاص دیگر ا جبران کنید. حال اگر وسیله نقلیه شما بیمه شخص ثالث داشته باشد، بر طبق تعهدات بیمه نامه، بیمه گر موظف خسارات وارده به شخص ثالث جبران نماید تا از نظر مالی به شما که عامل تصادف بوده اید، لطمه مالی وارد نشود.

حال که با هدف کلی بیمه شخص ثالث آشنا شدید، لازم می دانیم که اطلاعاتی را در مورد این بیمه نامه در اختیار شما قرار دهیم.

۱-   اولین مسئله ای که برای هر فرد در زمان خرید بیمه شخص ثالث از نمایندگی بیمه مد نظر است، میزان تعهدات آن نمایندگی در قبال جبران خسارات رخ داده است. لازم است بدانید که در بیمه شخص ثالث، شرکت بیمه گر موظف است زمانی که خسارت جانی به شخص ثالث وارد می شود، حداقل خسارت یک دیه فرد مسلمان را در ماه های حرام سال پرداخت نماید و اگر خسارت مالی به او وارد شد باید به اندازه ۵/۲ درصد از تعهدات خسارت جانی (بدنی) را پرداخت کند.

۲-   حتما برای هر بیمه گذار مهم است که بداند مبلغی که باید به عنوان حق بیمه پرداخت کند، یک مبلغ  استاندارد است یا این که هر شرکت بیمه، خودش براساس ضوابط داخلی، آن را تعیین می کند. لازم است بدانید که هیئت وزیران و بیمه مرکزی، آئین نامه ای را تنظیم کرده است که حق بیمه شخص ثالث را براساس میزان ریسک وسیله نقلیه و نرخ هایی که در این آئین نامه تعیین شده است، برای نمایندگی های بیمه ارسال می شود و بیمه گذار موظف به پرداخت این حق بیمه است.

۳-   برخی از افراد گمان می کنند که نرخ حق بیمه شخص ثالث، متناسب با قیمت وسیله نقلیه تعیین می شود در صورتی که این باور، غلط است. آن چه تعیین کننده نرخ حق بیمه شخص ثالث است شامل عمر وسیله نقلیه و میزان تخلفات رانندگان است به این معنا که هر چه عمر وسیله نقلیه بیشتر باشد و هر چه سن راننده بالاتر رود، از آنجایی که احتمال آسیب به دیگران از جانب آن ها بیشتر خواهد بود، لذا نرخ حق بیمه افزایش می یابد.

۴-   در زمانی که شما قصد دارید وسیله نقلیه شخص ثالث کنید، شرکت های بیمه هم بیمه حادثه راننده را برای او ارائه می کند زیرا بیمه شخص ثالث برای جبران خسارات وارده به شخص ثلث به غیر از راننده است و در نتیجه اگر تصادفی رخ دهد، بیمه حادثه راننده، خسارت وارده به راننده را تا حد دیه در ماه حرام سال جبران می کند.

اشتراک نوشته

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

سیزده − 8 =