در مورد بیمه شخص ثالث چه می دانید

در مورد بیمه شخص ثالث چه می دانید

تمام افراد در جامعه ای که زندگی می کنند در مقابل تمام فعالیت هایی که انجام می دهند، نسبت به افراد دیگر مسئولیت دارند. به این معنا که برای مثال اگر شما قرار است در یک محیط ساخت و ساز انجام دهید باید تمام اصول ایمنی را رعایت نمایید تا فعالیت شما منجر به بروز خسارت جانی و مالی به افراد دیگر همانند عابرین پیاده، افرادی که در همسایگی شما زندگی می کنند و…در صورتی که کسب و کار، رانندگی شما و… آسیبی به افراد دیگر وارد نماید مسئولیت جبران خسارت بر عهده شما بوده و  باید تمام خسارت ها را جبران نمایید. در چنین مواردی است که بیمه شخص ثالث به شما کمک خواهد کرد.

تعریف بیمه شخص ثالث

در یک جامعه همه افراد در تعامل یکدیگر قرار داشته و نمی توان این ارتباط را منکر شد. بیمه شخص ثالث مسئولیت شما در ارتباط با افراد دیگر  را برعهده گرفته و در صورتی که کسب و کار، رانندگی و… شما منجر به آسیب به افراد دیگر (شخص ثالث) گردد، بیمه نامه متعهد می شود تمام خسارت های وارده را به شخص ثالث جبران نماید. البته بیمه گذار موظف است تمامی نکات ایمنی را رعایت نماید و خسارت های وارده ناشی از سهل انگاری بیمه گذار نباشد.

مسئولیت های تحت پوشش بیمه شخص ثالث

طبق قانون، دو مسئولیت برای هر فرد در جامعه تعریف می شود:

۱-   مسئولیت جزایی که ناشی از تخلف فرد در جامعه بر عهده او بوده و با حبس و زندان همراه است. به عبارت دیگر این مسئولیت به عدم رعایت قوانین توسط افراد اشاره دارد.

۲-   مسئولیت مدنی که در اثر بروز خسارت از جانب یک فرد به فرد دیگر بر عهده وی خواهد بود.

بیمه شخص ثالث، مسئولیت های مدنی را جبران خواهد نمود و به عبارت دیگر مسئولیت های جزایی قابل بیمه کردن نیستند. از جمله مسئولیت های مدنی می توان به مسئولیت مدنی صاحبان وسایل نقلیه، مسئولیت مدنی پیمانکاران در پروژه های عمرانی، مسئولیت صاحبان سرمایه در قبال کارگران و کارمندان خود و…

اشتراک نوشته

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

10 − سه =