بررسی وظایف و تعهدات بیمه گر و بیمه گذار نسبت به یکدیگر

بررسی وظایف و تعهدات بیمه گر و بیمه گذار نسبت به یکدیگر

هر قرارداد بیمه تنها زمانی پا برجا مانده و هر دو طرف سود خواهد برد که به تعهدات خود عمل کنند. هم بیمه گر و هم بیمه گذار وظایفی را در قبال طرف مقابل خود دارند که در صورت عدم توجه به آن ها و کوتاهی در این زمینه، بطلان قرارداد رخ خواهد داد. بنابراین قبل از این که با شرکت بیمه گر وارد قرارداد شوید، لیست وظایف خود و بیمه گر را به دقت مطالعه کنید تا در مدت اعتبار قرارداد، دچار مشکل نشوید.

تعهدات بیمه گذار نسبت به شرکت بیمه

۱-   بیمه گذار موظف است مشخصات دقیق خود، آدرس محل سکونت، آدرس اموال بیمه شده و یا فرد بیمه شونده و… را ذکر نماید.

۲-   با توجه به این که بیمه گر ملاک تعهدات خود را بر مبنای ارزش واقعی موارد بیمه شده قرار می دهد لذا بیمه گذار موظف است اصل صداقت را در این زمینه رعایت نموده و تقلب نکند. در صورتی که به بیمه گر ثابت شود بیمه گذار ارزش واقعی را بیشتر از حد معمول اعلام کرده است، می تواند قرارداد را باطل شده اعلام نماید.

۳-   اگر ارزش واقعی کالا و میزان خطر تغییر نماید بیمه گذار باید در اولین فرصت این تغییرات را اعلام نماید تا به صورت الحاقیه در قرارداد ذکر شود.

۴-   از زمانی که خسارت رخ می دهد، بیمه گذار باید تمام امور قانونی را برای دریافت خسارت از بیمه گر انجام داده و در بازه زمانی اعلام شده توسط شرکت بیمه، خطر را اعلام نماید.

۵-   بیمه گذار باید حق بیمه را در تاریخ تعیین شده پرداخت کند و اگر این مبلغ به صورت اقساطی در نظر گرفته شود پرداخت منظم آن ها، شرط بیمه گر برای عمل به تعهدات است.

تعهدات بیمه گر نسبت به بیمه گذار

۱-   زمانی که خسارت رخ می دهد بیمه گر باید سریعا نسبت به پرداخت هزینه جبران خسارت اقدام کند.

۲-   تمامی مدارک بیمه گذار باید نزد بیمه گر به امانت مانده و در حفظ آن کوتاهی نکند.

۳-   کلیه مواردی که منجر به بطلان و یا فسخ قرارداد از سوی طرفین می گردد باید در قرارداد بیمه توسط بیمه گر لحاظ گردد.

/ بیمه شخص ثالث

اشتراک نوشته

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

سه × پنج =