تعهدات بیمه گر در بیمه شخص ثالث

تعهدات بیمه گر در بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث یکی از پرکاربردترین بیمه نامه هایی است که در کشور وجود دارد و یکی از دلایل این افزایش فروش، اجباری بودن بیمه شخص ثالث است. اگر خودرویی از این بیمه نامه برخوردار نباشد پلیس راهنمایی و رانندگی خودروی او را متوقف کرده و به پارکینگ منتقل می کند تا زمانی که صاحب خودرو بیمه نامه را تهیه نماید. البته در چنین صورتی بیمه گذار باید جریمه تاخیر در خرید بیمه را پرداخت نماید.

شما می توانید بیمه شخص ثالث را از هر شرکت بیمه گر براساس تقاضا و انتظارات خود از بیمه نامه خریداری نمایید. در عقد قرارداد بیمه نامه طرفین قرارداد متعهد می شوند که به وظایف خود مندرج در بیمه نامه عمل نمایند و مسئولیت هر گونه کوتاهی در این زمینه با خود شخص خواهد بود.

وظایف بیمه گر در بیمه شخص ثالث

وقتی شما یک شرکت بیمه گر را برای خرید بیمه شخص ثالث انتخاب می کنید انتظار دارید که بیمه شخص ثالث به تمامی تعهدات خود عمل نماید. اما اکنون این سوال مطرح می شود که تعهدات بیمه گر در بیمه شخص ثالث چیست؟ به طور کلی بیمه گر در دو زمینه باید نسبت به بیمه گذار متعهد شود:

  • خسارت های مالی

بیمه گذار موظف است کلیه خسارت های مالی وارد شده به خودروی شخص ثالث را براساس شرایط مندرج در بیمه نامه پرداخت نماید که برای این منظور بیمه گذار می تواند خسارت را مستقیما از شرکت بیمه گر دریافت نماید یا این که وسیله نقلیه را به تعمیرگاه مورد نظر شخص ثالث منتقل کرده و بعد هزینه تعمیرات را از بیمه گر دریافت نماید. البته لازم به ذکر است که بیمه گر خسارت های ناشی از تخلفات و اعمال غیر قانونی را پرداخت نخواهد کرد و تعهدی نسبت به آن ها ندارد.

  • خسارت های جانی

ممکن است تصادف منجر به آسیب  به شخص ثالث شود. در این حالت بیمه گر با هزینه دیه شخص ثالث را پرداخت کند. حال پرداخت خسارت های جانی بسته به خسارت رخ داده متفاوت است:

۱-   شرکت بیمه گر باید در زمان عقد قرار داد، هزینه دیه را براساس هزینه تعیین شده برای ماه های حرام حساب کند.

۲-   ممکن است که تصادف منجر به مرگ نشده و تنها نقص عضو رخ دهد. در این صورت شرکت بیمه گر باید براساس اصل تعدد دیات همه مبلغ دیه را برای تمامی اعضای بدن پرداخت نماید.

۳-   شرکت بیمه گر نباید در پرداخت دیه به جنس و آیین شخص ثالث اهمیت دهد بلکه از این نظر همه افراد باید با هم یکسان باشند.

اشتراک نوشته

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

شانزده − یازده =